Mechanikus, szövet, ülésfűtés nélküli sport vezetőoldali üléspárna cseréje.

 

Sportülés esetén, szerintem sokunkat érint az a probléma, hogy a sok ki-beszállás miatt a bal oldali kagyló elpuhul, erőtlenné válik és már nem tölti be tartó szerepét. E probléma miatt cseréltem ki az üléslapot. Az üléslap csere, a combtámaszt nem érinti. A problémát a súrlófényben fotózott ülés jól mutatja. A bal oldali kagyló, megviselt!

Így néz ki az új, gyári üléslap. (az ára 19.000.-Ft. 2009-ben)

Mielőtt a munkát megkezdjük, a kulcsot tegyük zsebre, nehogy valami miatt gyújtást adjunk rá! Mivel széthúzásra kerül az elektromos „rendszer” jó lenne, ha nem lenne hibaüzenet, amit pénzért kell kiütni

A munkálatokat természetesen csak a teljes ülés kivételével végezhetjük. Az ülést 4 db 50-es torx csavar tartja. Mielőtt kivennénk az ülést, állítsuk a legmagasabb ülési pozícióba, mert csak így tudjuk a biztonsági övet, majd kivett állapotban kicsavarozni!
Miután az ülést a síneken előre hátra csúsztatgatjuk és kicsavartuk a csavarokat, húzzuk a kormány felé és döntsük hátra az egészet és döntsük neki a hátsó üléslapnak. Ha ez megtörtént, a 3 elemből álló, biztonsági öv patronjához vezető elektromos kapcsolót kell széthúzni. A sort az a kis bowden követi, ami az ülés előre hátra történő csúszásakor az öv magasságát állítja automatikusan. Ennek a bowdennek a végén egy kis csap van és ki kell húzni. Fogjuk mindvégig, amíg el nem tűnik a kasztniban, nehogy bezuhanjon. Bár beesni nem tud, jobb lenne ha nem csattanna. Ekkor már semmi nem tartja az ülést benn és ki lehet venni, persze csak a kocsi mellé, hiszen a biztonsági öv még tartja. Ilyenkor van lényege annak, hogy a legmagasabb állásban van az üléspárna pozíciója. Az övet is egy 50-es torx csavar tartja. A kicsavarást követően lehet nekiállni a komoly műveleteknek. Leszögezendő, hogy csak az álljon neki, akinek legalább 10 szabad órája van és kötél idegei! A művelet minden eleme komoly buktatók százaival rendelkezik, ezért jól gondoljuk át, mikor is állunk neki!

Ha már a fejünket önként hajtottuk a guillotine-ba, folytassuk az alábbi módon:
A képen látható 6-os és 5-ös nagy műanyag elem eltávolítása következik. Itt már 30-as torx csavarhúzó kell. A 3-as elem egyszerűen lehúzható.

A legnagyobb problémát, ezek a műanyag szögek jelentik a szétszedésnél:

Kb 1 cm-esek. És rendkívül macerás őket kiszedni. Ügyeljünk rá, hogy nehogy leszakadjon a fejük, mert fontos szerepük van a későbbiekben, hogy ne csörögjön zörögjön majd a kocsi menet közben. …tehát a nagyobb műanyag elemek eltávolítása után jön a 2-es nagy elem elbontása. Ezt is több torx tartja. Van egy két elbújtatott csavar is, amiket a karok felhúzásával találunk meg. Ez az elem nem eltávolítható, a helyén marad, csak lesz annyi hézag, hogy elférjünk! Így:

Miután a főbb elemek eltávolításra kerültek, a kárpitokat kell kiszedegetni. A kárpitot apró fémkarmok tartják a helyükön, a kárpitban külön kialakítás nincs, egész egyszerűen ki van lyukasztva a szövet és a karomra van ráhúzva. Pontosan ezért úgy szedjük le őket, hogy a kagylót mélyen benyomjuk, hogy a terhelés ne a karmokra terhelődjenek, hogy az utolsó szemek nehogy kiszakadjanak. (feltételezem ez az erőkiváltás minden üléstípusra érvényes) A munkálatokat mindkét oldalon és a hátsó, műbőr résznél is végezzük el. (a kis fekete fémkarmok jól láthatóak)

 

(megjegyzendő, hogy a kárpit két darabból áll az ülésen: ülőlapi rész és háttámla rész) A kárpitot itt már el lehet kezdeni lefejteni. Én a rossz kagylóoldalon végeztem így:


Az anyag 12 év alatt nagyon megviselt lett és ahogy azt a következő fotó jól mutatja, csak az anyag tartotta össze! Ki gondolta volna!!

A legelső fotón látszott, hogy azért nem ennyire rossz a helyzet! …feltételezem minden egyes sportülés kagylója ilyen, ha még nem volt cserélve. A másik oldalon a kagyló a lefejtést követően látszik, hogy szép és kemény, semmi baja, tehát a ki beszállás miatt lett ilyen.
A munkát a túl oldali kárpit felszedésével lehet folytatni:

Miután ez megvan, belülről lehet a műbőr részt áthúzni. Vigyázat, azért itt feszülnek az anyagok, ezért csak óvatosan. Én átnyúltam az ülőlap és a háttámla közt és az anyagot átfogva húztam át óvatosan.

Ha idáig eljutottunk, akkor a szivacs egyszerűen eltávolítható.

Ekkor már az új üléslapot be lehet tenni. A kárpit egyébként három rétegű. A szövet és az alatta lévő szivacsréteg, ami „össze van ragasztva” és a csíkos, barnás filcanyag. Ennek korrekt visszahelyezése szükséges, különben ragyás lesz a végeredmény! (megjegyzendő, hogy nekem erre az anyagra komoly allergiás reakcióim voltak és ha hozzámért az anyag, konkrétan fél óra múlva levált a bőr a kezemről) …e miatt ezt érdemes gumikesztyűben végezni…

…és ekkor jön a feketeleves! Az eredeti üléslapba gyárilag volt belehúzva egy fémszál, ami a kárpitban lévő merevítővel volt összekötve, hogy tartása legyen és a kárpitot ne lehessen megcsípve felhúzni. Az eredeti üléslap kiszedés csak úgy lehetséges, ha a fémszálat kifejtve, kivágjuk. Ekkor már látható, hogy úgy, mint  az eredeti, már nem lesz, de minden megoldható, mint tudjuk. Az öléslap fotóján látható négyzet alakú mélyedés arra szolgál, hogy a merevítőt befogadja. Ebbe kell belehelyezni azt és az üléslapban lévő műanyag merevítőhöz fűzni a kárpitban lévő merevítőt. Ezt még leírni is nehéz, hogy érteni lehessen, de megcsinálni még nehezebb. Ez a művelet vitte el a legtöbb időt!

Fotó, a merevítőről, ami a kárpitban van:

A ráfűzés után a kárpit visszahelyezése, fordított sorrendben történik majd.

Először a műbőrt kell visszarakni, átfűzni, a nélkül, hogy a karmokat beakasztanánk. Utána a kagylókra kell nagy gonddal visszarakni a filcet, majd ráhúzni erősen a szövetet.

Miután ez megvan, a karmokat hátul kell először beakasztani, majd a levételhez hasonlóan a kagylókat lenyomva, mellettük is a körmökbe beakasztani a szövet anyagát.

Itt már szépen látszik, hogy feszes és szép tartású a kagyló. Fontos, hogy azt a hurkát az íven, szépen helyezzük el. Ezt az alatta lévő filc tartja meg.

És íme a végeredmény:

Ha az összes karmot behelyeztük, megkezdődhet, az összes, korábban eltávolított elem visszahelyezése. A műanyag elemek és apróságok. Az ülés visszahelyezése itt már gondot nem okoz, hiszen csak visszafele kell elvégezni a munkafázisokat. A művelet számomra 12 munkaórát jelentett, komoly fejfással. A leírás és annak betartása nem jelenti a pozitív végkimenetelt, hiszen komoly buktatókkal tarkított műveletet jelent, ezért ezt a cserét mindenki saját felelősségére végezze el.

A kulcsot és a kocsinak gyújtást, csak egy fél óra múlva adtam. Hibaüzenetet, nem adott ki. A kulcsra ezért vigyázzatok, nehogy akkor, amikor szét van húzva az ülés alatti csatlakozó gyújtást adjatok.

Amennyiben nekivágnátok, úgy sok sikert kívánok!

A csere egyébként megéri, hiszen újnak hat az ülés. Kemény és jó a tartása.

Üdv,

Labi