Ablakmosó szivattyú cseréje

 

Az alábbi néhány fotó és egy kis magyarázat azoknak nyújt segítséget, akik maguk szeretnék az elromlott szélvédőmosó motorjukat kicserélni. A leírás az egymotoros fényszórómosó nélküli verzióval foglalkozik, de a xenonosra is igaz, csak ott két motor van a mosófolyadék tartályon.Touringnál három darab motor található.


           
Kétmotoros verzió                                                            Egymotoros verzió

 A hibajelenség eléggé egy értelmű, nem „sprickol” a víz a szélvédőre. A kesztyűtartóban lévő biztosíték táblán a legtöbb típusnál a 4-es biztosítékról működik a szélvédőmosó motor, de előfordulhat mint a jelen kis leírás kapcsán, hogy nem ég ki a mosómotor hibája miatt.
 A mosótartály elöl, jobb oldalon a műanyag takaró doblemez mögött helyezkedik el. Az autót meg kell emelni, jobb első kereket levenni. Ezután már viszonylag kényelmesen lehet dolgozni 1. kép. A fotón csak két csavar van jelölve de természetesen több van belőle. Hozzá- férés szempontjából két „nehéz” pont van, az egyik az alsó motor takaró rögzítő csavarja, aminek a rugós lemez anyája a műanyag doblemezen van ill. egy csavar ugyancsak alul van. Célszerű mindet kicsavarni és a komplett műanyag takarót kivenni, mert így lehet normálisan szivattyút cserélni. A csavarokon kívül még három műanyag patent fogja a műanyag takarót a kasznihoz a kerékjárati ív szélén. Ezeket nehéz normálisan kiszedni, sérülhet a műanyag doblemez széle is, jobb óvatosan levágni a fejüket. Összerakásnál újakat célszerű berakni, 50Ft/db nem tétel.

  

 

 

A 2. képen látható a mosótartály a motorral. Ha a tartály tele van éppen, ahogy én is jártam, rakjunk egy magas szélű tálcát az autó alá, mert a szivattyú kiemelése után a szivattyú alsó szintjéig kifolyik a mosófolyadék. A szivattyú kiszerelése egyszerű, lehúzzuk a feszültség csatlakozást, a motort kicsit kifordítani a helyében, majd óvatosan lehúzni a felmenő szivattyú csövet 3. kép.

 

 

 

Megjegyzem a lehúzott tápcsatlakozón 5,4 V-ot mértem, de mosó impulzust adva a kocsiban szépen megjelent a 12 V körüli feszültség. A szivattyú egy gumi tömítésbe van beleszorítva, úgy kell kihúzni, képen piros nyíl.
Megvizsgálva a hibás alkatrészt 4. és 5. kép az egyik tápcsatlakozó törött ki a motorból, de a rozsdás motorház is eléggé szakadt benyomást keltett, megérett a cserére.

 

            

 

 

A szivattyúmotor 940 Ft-os utángyártott ártól a 11000 Ft-os Wallis-os árig széles skálán beszerezhető 6. kép. Célszerű a szivattyú motor gumi tömítését is kicserélni. A  összerakás eléggé egyértelmű, a tömítéssel egy kicsit lehet „szórakozni” de nem vészes a berakása.

 

 

 

 

A 7. képen már az összeszerelt verzió látható az új szivattyúval. Meg kell említeni a piros nyíllal jelölt alkatelemet. Ez a cső a motor térbe megy fel, ahol a tartály folyadék szintjét mutatja egy vékony damil által, ami a csőben mozog (facelift előtti modellnél).Nekem itt volt egy kis szivárgásom teletöltött tartálynál, ami némi szintcsökkenés után elállt.

 

 

 

 

Ami a doblemez visszaszerelését illeti, tapasztalatom szerint először csak félig tekerjük vissza a csavarokat, hogy könnyen be tudjuk igazítani a műanyag doblemezt a helyére, majd a 8. képen nyíllal jelzett patentokat rögzítjük véglegesen. Ide célszerű újakat rakni, mivel könnyen „rongálódik” a kivételnél.

Rendelési szám : 51 47 8 166 992

Hivatásos autószerelő vagy szerviz lehet, hogy egyszerűbben oldja meg a feladatot, én emelő, akna nélkül egy 5cm-es hungarocellal a fenekem alatt így tudtam megcsinálni. Van, aki azt mondja, elég a csavarok felét kiszedni a tartály felől, és a lemezt félre hajtava megoldani a cserét. Biztos meglehet csinálni, de én úgy gondoltam, hogy a szivattyúcsere mellett – ha már szétszedem – az autót is megvizsgálom egy kicsit szemesebben korrózió és egyéb esetleges hibák végett, lévén az autó 1996-os kiadású. Kicsit elkanyarodva az eredeti problémától a saját autóm kapcsán ki merem jelenteni, hogy egy törésmentes E39 vételénél rozsda, ill. a korrózió nem lehet kritikus szempont egy autó vételénél.

 

2011.01.15.                                                                                                                   Oldboy!