BMW E39 vásárlása

 

 

A leírás sok olyan információt tartalmaz, mely sokunknak evidens, de szóljon ez a leírás azoknak, akik ezen információkkal nem rendelkeznek, esetleg laikusok, korábban nem volt BMW-jük és az 5-ös széria vásárlásán gondolkoznak.
A leírás kis összefoglalója a 39-es szériának és útmutatóul szolgál a vásárlásnál, hogy a lassan, de biztosan öregedő flotta valamely karbantartott példányához juttassa hozzá a leendő vásárlót.

Az E39 kódjel nem más, mint 39-es fejlesztést jelent. Az E betű a német fejlesztés (Entwicklung) szónak a kezdőbetűje.
Az autót 1995-ben kezdték gyártani és egészen 2004-es évig tartott a típus menetele, melyet a sokat vitatott szépségű E60/61 váltott.
A korai típusok mindegyike import autó, ezt vegyük figyelembe. A behozatal a mai napig „virágzik”. A legtöbb autót a német vidékekről és olaszföldről hozták be.
A modell frissítése (facelift) a 2000-es évben volt. A külsőn a következő változások történtek: A lámpák elöl („angel-eye” helyzetjelző) és hátul (LED helyzetjelző), a díszlécen a krómcsík a díszléc tetejéről az aljára került (illetve Shadowline kivitel estén nem feketék, hanem fényezettek) és az első lökhárító megváltozott (a ködlámpa kör alakú lett).
A típus szedán és touring (touring!) változatban készült. (a touring kifejezés helyett kombi, turnier és egyéb szavak használata a fórumban komoly retorziókhoz vezetnek)  egyetlen motortípus esetén beszélhetünk csak szedánról, ami touring változatban nem készült, és az a 3,5 literes V8-as motorral szerelt E39, aminek okait nem tudjuk.
Két fantázianévvel találkozhatunk: Chromline és Shadowline. A Chromline a széria, a Shadowline az extra. Kivitel az Edition Exclusive, Lifestyle és Sport.
Chromline esetén krómcsík fut végig az ablakok és az első szélvédő körül, illetve a körbe futó díszlécen is krómcsík van. A Shadowline esetén ez a csík mindenhol fekete színű.

 

Motorpaletta:

Benzines


Modell

évjárat

ccm (kerekítve)

hengerszám

lóerő

20i

1995-2000

2.000

6

150

20i

2000-2003

2.200

6

170

23i

1995-2000

2.500

6

170

25i

2000-2004

2.500

6

192

28i

1995-2000

2.800

6

193

30i

2000-2003

3.000

6

231

35i

1995-2003

3.500

8

235-245

40i

1995-2004

4.400

8

286

Diesel


Modell

évjárat

ccm (kerekítve)

hengerszám

lóerő

20d

2000-2003

2.000

4

136

25tds

1995-2000

2.500

6

143

25d

2000-2004

2.500

6

163

30d

1998-2004

3.000

6

184-193

 

Segítség a vásárláshoz:

Futásteljesítmény:

A kormány kopottságából sokan szeretnek messzemenő következtetéseket levonni. …nem érdemes! Az autó futásteljesítménye számítógéppel kiolvasható (modic/GT1), amennyiben amatőr módon állították át – az esetek többségében nincs mód a tényleges futásteljesítmény megismerésére, csak közvetett jelek alapján lehet következtetni (pl. a kulcsban nem lehet átírni a km-t, csak kitörölni; vagy nem törölt hibák esetén a hiba mellett szerepel a km). Abban az esetben, ha profi „tekeri” vissza az órát, azaz törli az imént említett szerkezetekből a memóriát, soha nem tudjuk meg a valós kilométert, amit az autó megtett. A kulcsokból csak abban az esetben törölhető az adat, ha kicserélik, ami igen drága. A kulcs mindig a legmagasabb kilométer adatot tárolja el. Ezért szakszervizben számítógép segítségével minden alkatrészben ellenőriztessük az adatokat és összegezzük. Előfordul, hogy csak a műszerfalon lévő órán csalnak.
Az autó prémium kategóriás és újkori átlag ára is jóval meghaladta a 10 millió forintot, ezért ne gondoljuk azt, hogy nem ezzel jártak a WC-re is, mivel megtehették …tehát egy ilyen autó évi futásteljesítménye simán elérte az átlagos 35-60.000 km-t, tehát egy 10 éves autó bőven tarthat 350.000 km-nél, de akár 600.000 km-nél is. (természetesen az idő előrehaladtával a megtett távolság csökken, így egy 10 éves autó átlagos futása 250 - 350.000 km közt van) Extrém futásteljesítménnyel is találkozhatunk így ne lepődjünk meg olyan szervizkönyvtől, ami 100.000 km-es első évi futást tartalmaz. Sokan csak szervizkönyves autót keresnek. Nem érdemes, hamisítható minden. Ha igazán profik akarunk lenni, akkor egyeztetjük a szervizkönyvben regisztrált időpontot a szervizben regisztrált kilométerállással és idejével. Ha nem egyezne, már gyanakodhatunk a könyv hitelességéről.
Az is előfordulhat, hogy nem találunk adatot a kiszemelt kocsiról! ..ez leginkább a korai típusokra jellemző, ebben az esetben legyünk nagyon körültekintőek.

Külső állapot:

Mivel a típus gyártása közel 13 éve kezdődött, a piacon jelenleg elérhető példányok egy része bizony karambolos. Ezen túlságosan meglepődni nem kell, más autótípusok esetén is így van. Sohasem az a baj, hogy balesetes volt egy autó, hanem az, ha szakszerűtlenül javították. A szakszerűtlen javítás messziről észrevehető! Az aszimmetrikus illesztések, síkból ki, vagy beugró lemezek, színeltérések lehetnek árulkodó jelek. Nem olcsó, de a későbbiekben kifizetődő lehet egy rétegvastagságmérő használata. Az autót feltétlenül meg kell emeltetni és alánézni rendesen. Az árulkodó jelek ott is, sőt jobban megfigyelhetőek. Figyelem! Attól, hogy egy autó sérült volt, még nem biztos hogy rossz! Laikusok inkább a motorháztető, az ajtók és csomagtartó egyenletes illesztéseit figyeljék.
A rozsdásodás nem jellemző a típusra. Rozsdafoltok leginkább abban az esetben fordulhatnak elő, ha sérült volt az autó és a kritikus találkozások oxidálódnak. A rozsdásodás inkább olyan felületeken figyelhető meg, ahol nem kezelték újra az autót, de sérült. A touringok hátsó ajtaja hajlamos a rozsdásodásra az alsó éle és a rendszám körül – ez szériahiba, nem feltétlenül sérülés okozza.
Hajszálrepedt fényezés sérülésre vezethető vissza, ami alatt vastag gitt lehet.

Belső állapot:

Az E39-est magas színvonalú anyagokkal látták el. Mindenhol minőségi anyagok, szövetek, tartós bőrök és puha műanyagok találhatóak. A belső dekorlécek senkit se tévesszenek meg! Műanyagok. Repedésre inkább csak ezek az elemek hajlamosak, más alkatrészekre nem jellemző (a középkonzol levegőbeömlő kerete szokott elrepedni, ami a sok napon állásra vezethető vissza). A váltószoknya szinte kivétel nélkül eredeti minden típusban. Nem foszlik, nem reped. A legtartósabb anyag a bőr, amit a szövet követ, végül a sort a plüss zárja. A plüss ülések 250 300 ezer kilométer után foszlanak, de ez ne riasszon el senkit, azok olcsón pótolhatóak. A jó minőségű szövet ilyen futásteljesítménynél még szakadás mentes, ki nem fényesedő. A bőr örökéletű, ha ápolják és a futásteljesítmény sem állapítható meg (ha kiültnek véljük gondoljunk arra, hogy nem mindenki 65 kiló). Mindhárom üléstípus esetén a szivacs cserélhető, ezért a keménység sem mérvadó a vásárlásnál. A belső elemek mindegyike megvásárolható bontóban, utángyártva, újonnan, így gyári alkatrésszel pótolható, cserélhető minden.
Egy törésmentes, karban tartott autó még a pesti utakon is halk, recsegés és kopogásmentes!

Benzin vagy Gázolaj?

A kérdés önmagában komoly parázsvitát indít minden fórumon, így erre a kérdésre diplomatikus a válasz: bármely típust is választjuk, biztos örömünket leljük benne. Leszögezhetjük, hogy mindkét típusú energiaforrás alkalmazása körülbelül azonos költségekkel jár hosszútávon, így inkább a jó állapot alapján döntsünk, mint az erőforrás típusa befolyásoljon minket.

Az E39 „tipikus hibái”

- Az 5-ös széria egyik hibája a gyenge kormánymű. Lötyögő, recsegő hibát produkál. Sikeres javítása lehetséges, de csak ideiglenes javulást hoz. A V8-as motorokkal szerelt típusoknál a kormánymű strapabíróbb, a hiba előfordulása ritkább.
- A vezetőoldali nyitókar törése nem meglepő, pótlása olcsón megoldható.
- Általános elektronikai hibák előfordulhatnak (riasztó, központi zár, fals hibaüzenetek).
- Süni: nem kell megijedni! A belső szellőzést biztosító ventilátor végfokának elnevezése. Sok esetben hektikus fűtést és ventilátorműködést okoz hiba esetén. Javítása olcsón és akár házilag is kivitelezhető. Felesleges működése használaton kívül az akkumulátor lemerüléséhez vezet.
- Gumi ajtókéder (ajtótömítések körbe) elöregedése, javítása nem túl nagy pénzből, hosszútávra gyógyítható.
- „Gyakran” előforduló jobb hátsó elektromos ablak tönkremenetele. Házilag nehezen orvosolható, és sajnos semmilyen szerviz nem vállalja a javítást, csak a cserét.
- A 30d automata váltója 390Nm-re van tervezve, de a motor 410Nm. Mivel a motor erősebb mint amit a váltó elbír, komoly erőltetés esetén sajnos idő előtt képes tönkremenni.
- A nagy board monitor kijelzője szinte kivétel nélkül mindig pixelhibás. Sok esetben az üzenetek elolvasása is komoly feladat. Javítása lehetséges kb 30.000 forintból, de nem hosszútávra szólóan.
- Az anyós ülés foglaltság jelzője könnyen megadja magát abban az esetben, ha például beletérdelünk az ülésbe. Ilyenkor egy piros ikon jelenik meg a műszerfalon (ülő ember, szemben légzsák). Ez nem a légzsák helytelen vagy rossz működésére utal, hanem arra, hogy sérült az érzékelő, vagy kontakthiba lépett fel. Javítása szükségszerű. A légzsák ebben az esetben is működik, de akkor is ki fog nyílni ütközés esetén, ha nem ül az anyósülésen senki.
- Nem hiba, de az E39 sajátossága a gyári, rossz minőségű Nokia hifi rendszer. A prémium kategóriához méltatlan, de cseréje lehetséges. Több topic foglalkozik a rendszer cseréjével.
- A váltókar előtt és a könyöklő mögött található pohártartók (ha a felszereltség tartalmaz ilyet) könnyen törnek gyenge minőségük miatt. Törés esetén pótolható.
- A szervó olajtartály nagy általánosságban taknyos, igen olajos és a hozzátartozó csövek is ragacsosak lehetnek a gyenge tömítés miatt. Ne ijedjünk meg tőle. Azért a csövek cseréje alkalomadtán nem árthat.
- Fontos! Ha valaki M5-ös változaton gondolkodik, ne ijedjen meg a hidegen traktorhangot produkáló motortól. Ha a motor bemelegedett, a hangnak meg kell szűnnie! A probléma nagy pénzből orvosolható, de rövid időn belül újra előjön. Javítása ezért felesleges. Az M5-el egyébként is különös körültekintéssel kell bánni, mivel nagy teljesítményű autó lévén jó eséllyel kitaposták a lelkét, és a magyarországi példányok jelentős része komoly baleset résztvevője is volt. A javítása jóval komolyabb összegeket emészt fel, mint a „normál” E39 társaké, ezért nagyon érdemes megvizsgálni egy M5-öt vétel előtt.
- A touring hátsó ajtaja képes makrancoskodni, beragadni és az ablaktörlő berohadni: minden lehetséges módon próbáljuk ki a működését.

Autómata vagy manuál?

A témában komoly „vita” olvasható a váltós topicban (automata vagy manuál -szavazás-) érdemes elolvasni!
Egy széthasznált kézi váltó onnan ismerszik meg, hogy ha rükvercbe rakjuk, a középkonzol oldalfalához is hozzáér a kar. A kézi váltónak finoman és akadás mentesen kell váltania. Az, hogy a váltókar egy bizonyos fokozatban jár, kotyog, nem feltétlenül jelent hibát. A váltókarnak a 3. és 4. fokozat közt kell pihennie alap esetben. Ha ez nem így volna, azaz az 5. fokozat vagy az 1.-es és 2.-es fokozat közt megpihen, azaz nem ugrik vissza az alaphelyzetbe, egy állítórugó hibája. Szerelése komplikált, bár az alkatrész olcsó, de mindenképp a váltó kiszerelését vonzza magával. Ez a hiba mindazonáltal a váltó szerkezeti hibáival nincs összefüggésben, csak a használatot nehezíti kicsit. Ha a váltó az egyest nehezen veszi be, az meg az 1-2-hez tartozó villa kopása miatt jön elő jó sok km után.
Az automata váltónak finoman és akadás/rángatás mentesen kell váltania. Hibát leginkább csak az automatát használók képesek észlelni, ezért azok, akik eddig nem használtak ilyet, kérjék ki tapasztaltabb ismerőseik véleményét, vagy kérjenek fel szakembert.

 

 

A próba:

Amennyiben a kiszemelt autó érdemes a kipróbálásra, a motor beindítása előtt ellenőrizzünk minden elektromos szerkezetet, kapcsolót. Kapcsoljunk be minden égőtestet és ne legyünk restek kiszállni és megnézni működik e (ha találunk nem működő égőt és azt a computer nem jelzi, az probléma!). A lámpákat figyeljük meg, hogy vibrálnak, villognak e. Ha vibrálna, akkor a lámpamodul (LCM) hibájára lehet következtetni. Ha az autón valamelyik lámpa nem működik, azt a fedélzeti computer kijelzi egy gong hangfigyelmeztetés kíséretében. Ha gyújtást adunk a kocsinak, akkor a „komolyabb” hibaüzeneteket kijelzi a fedélzeti számítógép. Ne ijedjünk meg abban az esetben, ha szól a gép, mert a kiégett izzóért is jelez. Nem árt a német és angoltudás, mert magyarul nem tud az autó. Fordítsuk le nyugodtan amit kiír, győződjünk meg róla, hogy nincs komoly gond. Lehet olyan is, hogy folyamatosan írja a hibaüzeneteket. Ekkor már el lehet gondolkodni, hogy az autót otthagyjuk! (a kilométeróra jobb oldalán lévő gomb lenyomásával lehet az üzenetet ismételten megjeleníteni) Megjegyzendő, hogy az autó nem szokta zavarni tulajdonosát az üzenetekkel, így egy karbantartott autóban nem jelenik meg semmi! A gyújtáskulcs elfordításakor fel kell villannia az ellenőrző égők többségének (légzsák, ASC/DSC, ABS stb visszajelzők). Amennyiben ez nem történik meg, az gyanús lehet (esetleg permanens hiba miatt kivették/leragasztották az égőt).
A motor beindítása pöccre kell sikerüljön. A soros és V motorok járása finom (még a dízeleké is) így azoknak rázkódásmentesen kell járniuk.
Legyen szívünk, és más autóját ne hajtsuk meg a tulajdonos engedélye nélkül! Ha megtehetjük, azt csak tökéletesen bemelegedett motorral tegyük. (fontos! Mindig úgy menjünk próbálni, hogy hideg motorral legyen dolgunk! Ha erre nincs mód, kérjünk olyan időpontot, mikor legalább 3 órája nem használta az autót) A hőfokmérő középre állása még nem jelenti a motor üzemi hőfokának elérését és ezt vegyük figyelembe.
A kormánynak minimális a holtjátéka. Nem recseghet, ropoghat. A fent leírt típushiba miatt költséges felújítás lehet egy rossz választás következménye. A legfontosabb: soha ne szeressünk bele az autóba! Ez nehéz, de súlyos pénzek megtakarítása lehet a törvény betartása!
Kezdésnek próbáljunk meg erőteljesen gyorsulni, vészfékezni, (próbáljuk ki az ABS-t) mindkét irányba a lehető legkisebb kört leírni közepes sebességgel és figyeljük az autó viselkedését. Engedjük le az ablakokat, figyeljük a hangokat. Pl.: búg-e, zörög-e valami.
Ha az autó meggyőző, feltétlenül vigyük el kivizsgálni, modicolni.

Megbízhatóság:

Érdekes problémakör. ….kideríthetetlen, nem lehet megállapítani, hogy a diesel, vagy a benzines a megbízhatóbb és azon belül is melyik a jobb. ….Nincs összehasonlítás, de tény, hogy az öregebb diesel autókban nagyobb a rizikófaktor, mint a vele egyidős benzinmotorokban, mivel a diesel autóknak általában nagyobb a futásteljesítményük a benzinesekhez képest.
Érdemes megjegyezni azonban, hogy a 30i (benzin) motor kétszer is volt az év motorja. Magyarországon ritkán előforduló típus.

 

Ahova érdemes elvinni átnézetni:

5er Kft. ( 1106 Budapest, Keresztúri út 202. www.5er.hu )
NT Auto Kft. ( 2011 Budakalász, József Attila u. 75. www.ntauto.hu )
Rack Autó Kft. ( 2040 Budaörs, Csata u. 23. www.rackauto.hu )
Wallis Motor Duna Kft. ( 1097 Budapest, Könyves K. krt. 5. www.wallisduna.hu )
Wallis Motor Pest Kft. ( 1138 Budapest, Váci út 175. www.wallispest.hu )

Ajánlott olvasmány a fórumon:

Kérdések válaszok E39-ről (www.E39.hu)
Hiba és megoldás (www.E39.hu)
E39 vásárlás (www.E39.hu)
- szavazás- Automata vagy manuál (www.E39.hu)

 

Kedves leendő tulajdonos!

A leírás dióhéjban tartalmazza a típusra jellemző sajátságokat és természetesen nem taglalhatja az egyedi hibákat, ezért legyünk nagyon körültekintőek a vásárlást illetően.

Sok sikert a vásárláshoz!