Sziasztok!
A mai napon(2009. szeptember 23.) voltam a Papp Tamásnál egy váltó vezérlés ellenörzés/tisztitás és mellesleg olajcserén. Kocsim mint tudjátok E39 540iA Touring 1999/3havi és a váltó BMW kódszerint: A5S440Z avagy ZF kódszerint: 5H24.
Nekem azért kellett mennem, mivel volt egy váltó hibám. Városi haladáskor amikor megálltam az utolsó másodperceben volt amikor nagyot tépett a kocsi. Egyszerűen blokkolt. A hiba hol előfordult hol nem. Még a Bártfai is nézet nagyot mivel még nem találkoztak ilyen hibával.
A Papp Tamás első felmérésnél javasolta, hogy egy szoftver upgrade segitségével küszöböljük ki a szoftver hibákat. Hát bejelentkezetem az Ntautóhoz (fix áras 15eFt az upgrade mindegy mennyi ideig tart. Az upgrade során kiderült a szoftverem ugyan az a verzió mint ami fent volt tehát már nincsen újabb. De azért biztos ami biztos felül programozták (bár van hiba ellenörző CRC-kód is a programban, észre venné ha akár egy bit is átbillent volna). Ekkor törlik a váltó adaptációs értékeit is, de sajnon nem javult meg.

Eljött tehát a nagy nap reggel 8kor beállitottam a Budapest XVIII.kerület Béke tér közelében lévő családi házhoz.
Először azt hittem eltévedtem de kijöttek csak kintről nem látszik a hátsó műhely, meg a bent álló kocsik. Egy takaros kis két beállásos műhelyt rejt el a ház.

A szeriz kérése volt, hogy az embereket és a műhelyt ne fényképezzem ám legyen meg az akaratuk.
Először felemelték a srácok a kocsit és az alsó leeresztő csavaron leengedét (ők úgy fogalmaztak: kivéreztették) a váltóolajat.
Mint látható szinte fekete folyadék fényen keresztül látszik hogy arany barnás szinű. Azt még tudni kell hozzá, hogy kábé 100ekm ez elött volt a Bártfai-nál olaj cserén meg valami kisebb javitáson.

1.kép vérzetetés közben

A teljes kifolyt mennyiség 7 liter a végén (kábé 5 óra csorgás végén amikor vissza szereltük) megmértünk. Lehet látni, hogy sűrű fekete ha nagyobb mennyiségvan együtt. Érdemes ezt a szint összehasonlitani majd a vezérlésen láthatóval mert ott vékony rétegben van. Az alábbi képen már az 5 óra alatt összegyűlt mennyiség van:

A kifolyás után leszedték a váltó alsó fedelét az x millió kis csavarral. A fedélből is ment egy halom és némi fém szemcsék láthatóak. Semmi komolyabb vészesebb anyag kopás.
Elmondásuk alapján a leváló szemcsék ért első sorban a nyomaték konverter kuplungból (lock-up) és a kuplung lamellákból származhatnak. Magából a nyomaték konverter(ők simán turbiná-nak hivták)-böl nem jönnek le darabok. Ezért inkább a kuplungjának a dörzsölődő része illetve ha elkopott a fém-a-fémen a felelős. A kulungok amik kapcsolják a fokozatok bolygó kerekeit több tárcsásak mint a repülőgépek fékpofái. Na itt a álló és forgó tárcsák között ha nem nyomja megfelelően össze a dugattyú a tárcsákat azok megcsúsznak és ilyenkor kopnak le belöllük darabok.
Hogy miért dumálok ilyen sokat erről. Mert tulajdonképpen az egész olajcserének ez a fő célja. Eltávolitani ezeket a szemcse darabokat. Aki azzal jön ó mennyi liter olaj jött le és a nyomaték konverterben még mennyi maradt az téved. Nem az olaj elfáradása a fő probléma hanem a szemcsék amik több helyen is komolyabb fenn akadásokat okozhatnak.

Ime igy nézki a vezérlésem alulról, még rajta a régi szűrő:

 Jó láthatóak a szolenoid és mágnes szelepek. Balról jobbra haladva:

Ami még látható a képen a fekete kábel a szolenoidok elött és a kis barna tömitésnél lévő csatlakozó a kilépő sebesség szenzor.

Ennek van egy másik párja a túl oldalon az meg a turbina sebességet nézi. Lásd itt:

Érdemes még ezen a képen bele nézni a szűrőn található nyilásba középen alul látszik kicsit homályosan egyértelműen sötét barna.

Mert igy néz ki az új szűrőm teteje:

 és alja:

Látszik echte német.

Nos igy nézki a régi szűrőm fekete milyen szinű is az volt az új?

Alatta ömlik bele az olajteknőbe az olaj.

Ime a vezérlés már szűrő nélkül. Azt a sok fekete kis csavart mit ki csavarták. Maga a vezérlés tömb kábé 5-6 ilyan nagyobb darabból állt amit teljesen szétszedtek. Itt most kettő darabot láttok ebből. A kis henger dudorokban vannak a dugattyúk és a helyenként látható keresztbe réseken távozik a nem használt olaj vissza a olajteknőbe.

A leszedett vezérlés fölött már látszik a váltó szerkezet középen az egyik bolygó fogaskerék külsejét lehet látni tőle ballra a kis lemezkék meg az ő kuplungjának a lammelái legalábbis az álló rész. A sötét ben valahol közöttük a forgó rész:

Kicsit messzebbről ugyan ez. Felül látszik a váltókar mechanikus bowdenje és annak elektromos vissza jelző csatlakozója. Tőle meg bal felső sarokban az a cső csatlakozás a hőcserélő felém megy.

A vezérlés majdnem kompletten csak egy darabot szedtek le a fiúk róla (ezt az alja):

Na ezekben a kis járatokban tud nagyon elbújni minden szemcse vagy morzsalék darab és első sorban ennek kitisztitása illetve a dugatyúk házának kopás ellenörzése a mai cél.
A teljes vezérlés egyik sikja ebből van másik oldala is. Még benne a rugók és kék fehér kis műanyag bizbaszok.

Ez az egyik ráilleszkedő fedél. Aki akarja keresse meg a párját. A csavarok alul fogják a fedelet ami bent tartja a dugattyúkat és az őket toló rugókat. Az is le lett szedve és ki lett tisztitva.

Először azt hittem gumi, de nem egy papir lap és alatta egy fém lemez ami kettő közé kerül.

A Bártfai-ék egyik elbaszására derült fény a vezérlés szétszedésekor: mert a vezérlés közebén 6 darab csavar nem hogy nyomatékra hanem egyáltalán nem volt meghúzva. Simán kézzel ki lehetett tekerni őket. Köszi még jó hogy nem hozzájuk mentem.

Az összes fém fedelet és a csavarokat berakták egy alkatrész mosóba (nagy nyomású cenrifuga). Majd miután kiszedték és simán állitottam voln a, hogy tiszta lásd ezt a képet:

Nos közölték áááá ez még nem tiszta elő vettek fék tisztitó spréy-ket és átfújták az egészet. Mivel néhány helyről nem jön ki a szemét.

Közben a olajteknő alja ami nem fért be a centrifugába és ezért nagynyomású mosóval nyomták le. Kint szárad az immáron tisza mágneseimmel:

Miután cirka 2-3 órám melóval kipucolatak mindent a vezérlésben összerakták újra. Megmutatták, hogy kopott a EDV1 nyomás szabályzó által vezéreltő fő dugattyúnak a háza egy kicsit. Célszerű lett volna korábban lebeszélnem a javitást és nem a hétfőn beszéjük le szerdán megyek. Mivel akkor rendelhettek volna előre új papir tömitést és a olaj fedélhez is új papir szigetelést. Ez most maradt az eredeti.

A kész mű vissza szerelve:

És az új olajszűrővel együtt szerintem szép látvány:

Utánna feltöltés a gyári ESSO LT olajal. 7 liter ment bele. Váltó P-ben, beinditás, alapjárat hőmérséklet 45 fok néztem a INPA-ban és még utántöltés. A végeredmény lett a 7liter.

Utánna teszt. Eredmény: semmi hiba tökéletes váltások. Pedig mentem sorban a kis jobbkezes utcákban és nem rántott mint régen. Na persze a hosszútávú teszt még hátra. Meg persze az a fődugatyú ház kopás sem tünt el.

A srácok dolgoztak rajta (hol egyedül hol ketten) összesen 5 munkakórát. Szerintem nagyon keményen és jó minőségben. Tudjátok hogy kekec vagyok de szerintem megérdemlik az 5-ös osztályzatot.
Egy sima olaj csere amikor nem szedik szét a vezérlést cirka 30eFT anyag+4eFt munkadij tehát összesen 35eFt.
A fenti javitás 30eFt anyag + 15eFt munkadij=45eFt amit szerintem munkadik oldalról erősen kevésnek tartok. Szerintem simán lehetne 30eFt a munkadij az is reális volna (5*5eFt/emberóra+5eft/egy ember óra a második embernek) tehát akkor reálisan 55-60eFt között kéne lennie szerintem az igazi árának.

Közben bombáztam őket egy halom szakmai kérdéssel és totál korrekt válaszok. Látszik elméletileg és gyakorlatilag is komolyan értenek hozzá. Mindenkinek forrón tudom ajánlani:

Papp Tamás
06-30-922-3282

Jackson, aki reménykedik hogy tényleg elmúlt a hiba